Foredragsholdere

Josefine Billström, Facebook

Creative Strategist

Ingvild Moen, Resonate

Partner

Social Media Days’ siste foredrag er både konkret og strategisk, og knytter teori og praksis sammen. Forhåpentligvis sitter du igjen med både inspirasjon og konkrete handlingspunkter du kan gå i gang med når klokka slår 15.40.

Da Orkla lanserte Klar høsten 2017, hadde Orkla jobbet lenge med merket og porteføljen – fra innholdet, emballasjen, identiteten og designet. Klar er annerledes enn mange andre produkter til hjem, hud og kropp. Anne Støren, forretningsutvikler og markedssjef med et brennende hjerte for bærekraft, ville gjøre ting annerledes – også i sosiale medier.
Lanseringen har gått over all forventing, og pilene har etter det bare pekt en vei. Oppover. Klar har vunnet priser, statuetter og er blitt et offisielt Facebook marketing-case, men viktigst av alt: Forbrukerne ønsker å være med på å utvikle merkevaren.
Ingvild Moen, en av de mest erfarne rådgiverne vi har i landet, har jobbet med Klar siden før lanseringen, og i dette foredraget skal de to dele ærlig og åpent om utfordringer, prioriteringer, hva som har fungert ved lansering og hva som fungerer nå som Klar har vært i markedet en stund. Og etterpå er du forhåpentligvis klar. Klar til å skape effekt i sosiale medier i 2019.
http://resonate.no/

Anne Marheim Støren, Orkla Home and Personal Care

Business Developer Sustainable Living

Anne er ansvarlig for å starte og lede utviklingen og lanseringen av Orkla Home and Personal Cares vellykkede livsstilsmerke, Klar. Hun brenner for bærekraft både på jobb og privat, og mener bærekraft er nøkkelen til god fremtidig forretningsutvikling og innovasjon.

Anne er utdannet med to mastergrader; en MSc in Management fra London School of Economics and Political Science (LSE) og en MSc in Marketing fra University of Bath

Harald Kvam, Forsvaret

Digital redaktør

Harald og Georg styrer Forsvarets digitale kanaler og innhold. De jobber sammen for at Forsvaret skal nå ut til både befolkningen og rekrutteringsmålgruppene med relevant innhold. Fokuset er på kvalitetsinnhold, som treffer nordmenn der de er. Forsvaret når hundretusenvis i sosiale medier: Resultatet er økt fokus, tillit til og rekruttering til en landets viktigste organisasjoner.

 

I 2018 sto Forsvaret overfor en solid kommunikasjonsutfordring: Den største NATO-øvelsen på mange tiår skulle holdes på høsten, men «ingen» hadde hørt om Trident Juncture og mange visste lite om NATO. Hvordan nådde Forsvaret da to millioner nordmenn, både unge og gamle, med strategisk kommunikasjon om noe folk ikke visste stort om? Her får du svaret og resultatene.

Georg Austad, Digital rådgiver

Forsvaret

Harald og Georg styrer Forsvarets digitale kanaler og innhold. De jobber sammen for at Forsvaret skal nå ut til både befolkningen og rekrutteringsmålgruppene med relevant innhold. Fokuset er på kvalitetsinnhold, som treffer nordmenn der de er. Forsvaret når hundretusenvis i sosiale medier: Resultatet er økt fokus, tillit til og rekruttering til en landets viktigste organisasjoner.

 

I 2018 sto Forsvaret overfor en solid kommunikasjonsutfordring: Den største NATO-øvelsen på mange tiår skulle holdes på høsten, men «ingen» hadde hørt om Trident Juncture og mange visste lite om NATO. Hvordan nådde Forsvaret da to millioner nordmenn, både unge og gamle, med strategisk kommunikasjon om noe folk ikke visste stort om? Her får du svaret og resultatene.

Mia Landsem,

Bildetyvjeger, fighter & gamer

Helt siden hun var liten har Mia Landsem ønsket å gjøre noe med mening og hun har alltid blitt provosert av urettferdighet.

Hun har vært aktiv innen gaming, men er også norgesmester og nordisk mester i taekwondo. For tiden holder hun på med en bachelor i trening, coaching og idrettspsykologi ved Norges idrettshøgskole i Oslo, men har de siste årene brukt veldig mye tid i kampen mot folk som sprer private bilder.

Sammen med flere andre dataeksperter, som ønsker å være anonyme, og en hjemmebygd PC som står plassert et sted utenfor Oslo, startet Mia jakten på personer som velger å spre stjålne nakenbilder videre. Uten å få betalt. Men med et inderlig ønske om å stille folk til veggs.

Døgnet rundt overvåkes ulike nettsider for å hjelpe jenter som får spredt nakenbilder av seg selv og for å spore opp de som har delt dem.

Foto: Terje Visnes

https://www.mialandsem.no

Øyvind Waage, Per Høj

Kreativ leder

Øyvind er utdannet tekstforfatter fra Westerdals, og har tidligere jobbet i blant annet Envision i Århus og Spilberg og Bates, før han gikk til Saatchi & Saatchi. Har vært kreativ leder siden 2011 i en periode byrået har vokst og etablert seg blant de toneangivende med store norske merkevarer og prisbelønte jobber. Han er i dag partner i byrået som i fjor gikk ut av sitt internasjonale nettverket og ble til Per Høj. I tillegg til å være kreativ leder er han ansvarlig kreatør for blant andre Smash!, Helsedirektoratet og VG.

Steffen Rabben, Snapchat Norge

Sales & Partnerships

Steffen Rabben har 7 års fartstid fra Google, og startet høsten 2017 opp det norske Snapchat kontoret, kun det femte europeiske kontoret til da.
Med sine over 2 millioner daglige norske brukere har Snapchat en unik innsikt over hva nordmenn engasjerer seg i og en viktig rolle i dagens medielandskap. Snapchat vil vise eksempler på norske suksess caser, samt vise hvordan selskap kan være drive både merkekjennskap og salg på plattformen.

Synne Fonkalsrud og Nathalie Eyde Warembourg, Ipsos

Senior Qualitative Research Manager og Country Manager

Viktige funn fra Ipsos ferske bransjerapport om Influencer Marketing.

Influensere har blitt en big business. De er de nye kjendisene og de nye forfattere. Mange av de unge i dag ønsker å bli YouTuber eller blogger.

Hvordan fungerer influencer marketing? Hvordan leses bloggene? Er #ads eller #reklame noe målgruppen tar stilling til?
Blir målgruppen rett og slett påvirket? Hvorfor og hvordan?

Vi gir et innblikk i en ung kvinnes liv anno 2019.

Tina Ertzeid Asla, Bouvet

Digital rådgiver

Tina jobber som digital rådgiver i Bouvet og har en bachelorgrad i markedsføring fra Handelshøyskolen BI.  Hun jobber tverrfaglig innenfor feltet digital markedsføring og er opptatt av å utnytte muligheten for synergieffekter mellom de ulike arbeidsområdene, for å sikre optimal effekt av investeringene.

Tina evner å se og iverksette tiltak  basert på innsikt om målgruppenes digitale adferd og med leadsgenerering i fokus. Hun er sertifisert i Google AdWords og Google Analytics og har erfaring med lokal og internasjonal SEO optimalisering fra flere bransjer.

Tina analyserer,  produserer, rådgir og optimaliserer med utgangspunkt i  den enkelte kundes målbilde. Hun har produsert innhold i digitale flater blant annet for Hurtigruta Carglass, Rezidor (Radisson), Bravofly og Glen Dimplex. Tekstene til Tina har ved flere anledninger vært rangert blant de mest leste hos de respektive kundene.

Tina har også erfaring med Marketing Automation og markedsføring i sosiale medier og på kjøpte flater, men det er SEO-analyser og SEO-optimalisert innholdsproduksjon som er hennes spesialfelt.

Av type er Tina energisk og effektiv, hun engasjerer seg og gir alt for de kundene hun jobber for. Det bør også nevnes at hun ble kåret til årets selger da hun jobbet i Bianco. Dette salgsgenet kommer til syne i hennes innholdsproduksjon og optimaliseringstiltak.

Frederik Horn
, JCP PR & Advertising

Managing Director

Alle som jobber med markedsføring og kommunikasjon har det tøffere enn noensinne. Enten du jobber i markedsavdelingen eller i et kommunikasjonsmiljø stilles det strengere krav, i tillegg til at rollen til markedsføreren er i konstant endring og endringene er store. Medielandskapet er i konstant endring og måten vi konsumerer informasjon, nyheter og underholdning er dramatisk forskjellig fra bare noen år tilbake.

Men det finnes håp. Gjennom solid innsikt, tydelige briefer og ved å sette målgruppen i sentrum kan man sikre at målgruppen blir historiefortellere og sprer budskapet i sine sosiale kanaler. Hvordan? Ved å sikre at følgende pillarer er godt ivaretatt: Autensitet, fomo, deltagelse og unik historiefortelling

Kjell Arild Nielsen, Altibox

Senior Digital Manager – Performance og sosiale medier

Kjell Arild Nielsen styrer Performance Marketing og Altibox i sosiale medier.

Han er en av hjernene bak Altibox sin sosiale medier-satsing,  en satsing som har ført til flere priser sosiale medier og ni år på toppen av lista av EPSIs kundetilfredshetundersøkelse. Med tall og analytisk tilnærming begynte han i 2011 å overvåke og lage strategier for hvorfor og hvordan Altibox skulle være tilstede. Hurtig respons og god dialog med kundene i sosiale medier er blitt et varemerke for Altibox.

I case-foredraget tar han oss med bak kulissene og presenterer hemmeligheten bak Altibox’ suksess på sosiale medier. Her deler han oppskriften og ingredienser til suksess og hans presentasjon oppsummerer hans brennende engasjement for sosiale medier og sin evne til å ta ut strategier i praksis.

Til daglig er Kjell Arild å se i Altibox-gangene, ofte oppslukt av de siste tallene på sosiale medier, og gjerne iført en snodig t-skjorte, med en tekst som får en til å trekke på smilebåndet.

Matilde Brandt, OMG

Rågviver - Performance

Matilde er rådgiver, digitalmarkedsfører og innholdsprodusent i OMG. Hun er en av verdens fremste influencere i sin nisje med sin Instagramprofil @matildebrandt med nesten 240 000 følgere. Hun har 8 års erfaring med operativ og strategisk digital rådgivning innen sosiale medier, performance og netthandel, og hennes ekspertiseområde er levende og engasjerende innhold.

Instagram kan fort bli en hodepine. Mange norske bedrifter har ikke enda tatt kanalen skikkelig i bruk, og hos byråene opplever man sprikende resultater. Instagram kan levere – men du må kjenne kanalen inn og ut for å tilrettelegge for suksess.

Med stadig nye funksjoner og enda bedre muligheter for å treffe potensielle kunder der de scroller på fritiden, går man seg lett vill i Instagram-jungelen. Hvordan er man både inspirerende, sosial og resultatfokusert samtidig? Matilde gir konkrete råd du faktisk kan ta med deg tilbake på kontoret og teste samme dag.

Kunal Khanna, Google

Evangelist

Kunal Khanna is an Evangelist at Google who partners with CEOs, executives and marketing teams to expand their businesses digitally and come up with breakthrough innovative solutions to achieve 10X growth. After spending nearly a decade in the digital advertising sector, Kunal is a thought leader who creates sustainable business models by harnessing the power of Brand building. Kunal love’s helping businesses connect with their customers in an authentic way with a message that resonates. In his years at Google, he has partnered with Fortune 100 brands to deliver solutions that build brands and drive profits. Kunal is a passionate storyteller, thinker and problem solver!

Kunal will share what it takes to build a brand to gain consumer loyalty and put them at the core of your brand message. He will share with us a tried and tested framework in Brand Building. This framework has been built from years to experience and identifying what works for successful brands. He will take us through some brand examples from around the world to inspire us and know the latest and greatest.

John Jacobsen, Supertanker

Daglig leder

John Jacobsen er sjefen i Supertanker, et lite, uavhengig strategibyrået med noen av Nordens største virksomheter på kundelisten. Supertankers ambisjon er å få mer kreativitet på agendaen i ledelse og styrerom. De holder foredrag i inn- og utland om deres erfaringer og metodeverk for å lykkes med kreativitet i forretningsutvikling.

Kreativitet i forretningsutvikling

Ledere anser kreativitet som et avgjørende konkurransefortrinn, men svært få virksomheter jobber systematisk med kreativitet. Hvorfor er det slik? Johns foredrag ”hvordan blir verden hvis kreative fikk bestemme” er underholdende og tar for seg hvorfor folk flest er skeptiske til kreativitet og endringer. Gjennom eksempler de fleste av oss kjenner seg igjen i, deler han erfaringer hvorfor vi vil, men ikke får til å bruke kreativiteten vår. Videre gir han praktiske erfaringer fra norsk og nordisk næringsliv om hvordan ledere kan lykkes med kreativitet.

Hilde Stray Due og Ingrid Stakkestad, Storebrand

Leder innholdsmarkedsføring og Redaktør sosiale medier.

Hilde Stray Due og Ingrid Stakkestad jobber med innholdsmarkedsføring og sosiale medier i Storebrands markedsavdeling. Som leder for innholdsavdelingen og redaktør sosiale medier brenner denne duoen for å gi kunden godt innhold. Det handler om langt mer enn Facebook og hvilke triggerord du bruker der. Skal du gi kunden relevant innhold gjennom hele kundereisen, er det en h****** bøtteballett å holde styr på. Mantraet er at godt innhold med gode mål gir glade kunder og gode penger. Hvor enkelt er det å få til når produktet er … pensjon? Ikke enkelt, men Storebrands CPA, CTR og CPC viser at de får det til. Hilde og Ingrid kommer for å dele hvordan de får ting gjort – i praksis.

https://www.storebrand.no/smartere-valg

Joakim Vars Nilsen og Sindre Ånonsen, TINE

Leder digital markedsområde og Kommunikasjonssjef

Hvordan jobbe i sanntid med sosiale medier?

Ingen kan forutse morgendagens mediebilde, men alle kan være relevante. Bli med på et hands-on foredrag der vinneren av fjorårets «Årets Merkevare i Sosiale Medier» deler sin læring i sanntidsarbeid i sosiale medier. Hvordan kan det du ønsker å fortelle bli det folk ønsker å høre?

TINE vant årets merkevare under Social Media Days i fjor. Æren gir selskapet til TINE-desken og redaksjonell gruppe  – et sett dedikerte TINE-mennesker som jobber tverrfaglig og operativt med produksjon, uttak, annonsering og analysering i sosiale medier, der de nå ser kompetanseutveksling og -heving på tvers av avdelinger.

http://www.tine.no/

Jarand Landmark, Red Dentsu X

Kreativ Rådgiver

Jarand Landmark jobber som Kreativ Rådgiver i Red Dentsu X og har som oppdrag å jobbe kanaluavhengig og på tvers av alle byråene i gruppen.
Med foredraget «Løpeglede med Löplabbet på Strava» går Jarand gjennom hvordan de har hjulpet Löplabbet med å etablere sin posisjon som spesialist ved bruk av det sosiale mediet, Strava. En case som vant sølv i mediekreativitet under medieprisen 2018 og sølv i innovasjon under INMA performance awards 2018.

Paal Tarjei Aasheim, Maverix

Partner og potet

Paal Tarjei har over 30 års erfaring fra reklamebransjen som både tekstforfatter, kreativ leder og strategisk direktør. Nå er han partner og potet i det nystartede reklamebyrået og produksjonsselskapet Maverix. 

Paal Tarjei står bak en rekke kjente reklamekonsepter, som for eksempel «Statoil støtter morgendagens helter» og TINEs «Det er mye kjærlighet i god mat». Han har dessuten vært med på å blåse liv i gamle konsepter som «Må’ru så Maarud» og REMA 1000’s «Det enkle er ofte det beste».

Paal Tarjei har sittet i styret i både Kreativt Forum og INMA. På fritiden har han vært programleder i NRK, TV 2 og TV3, og holdt et utall foredrag. Han har dessuten delt ut både Gulltaggen og Gullfisken i en årrekke. To av de mange konkurransene hvor han selv har vært med på å vinne både gull og grønne skoger. 

På Social Media Days 2019 er Paal både konferansier (hurra!) og foredragsholder – vi gleder oss!

https://www.maverix.no/

Mark Hamilton, Facebook

Head of Marketing, MEA

Inspired by creativity, driven by curiosity and focused on our Facebook mission to give people the power to build community and bring the world closer together.

Honored to be leading Facebook’s Regional Marketing in building our Facebook and Instagram Brands across Middle East, Africa and Turkey. Passionate about supporting our business partners large and small in better understanding our platform, solutions and providing guidance in how best to make the transition in a mobile world.

Before life at Facebook, spent 20+ years working in media and advertising for McCann WorldGroup, Omnicom and Publics Media Group , partnering with clients including Coca-Cola, Proctor & Gamble, Microsoft and Statoil in helping shape their brand strategies globally, regionally across EMEA and emerging markets.

https://www.facebook.com/

Tale Gjøvik, Venture Factory Media

Daglig leder

Tale har over ti års erfaring med digital markedsføring, media planlegging, strategi og digitale medier.

Hun var tidligere direktør for digital rådgivning i Finn.no, jobbet som digital fagsjef for mediebyrået OMD, og leder nå Venture Factory Media, som jobber med stor fokus på innholdsmarkedsføring og nye forretningsmodeller.

På Social Media Days 2019 vil hun snakke om hvordan Venture Factory Media og Camilla Pihl bygger en ny type nettmagasin, som baserer forretningmodellen på sosiale medier.

http://venturefactory.no/

Even Aas-Eng, Venture Factory

Grunnlegger og Adm.dir

Even Aas-Eng er grunnlegger og adm dir i Venture Factory som eier og drifter nettavisene Filter og Talent Media, nettmagasinet CamillaPihl.no, innholdsbyrået NewsLab, performance byrået Inviso Media og nettbutikken MyMuse. Venture Factory er største eksterne investor i influencer plattformen Inzpire.me og eier 20% av radioselskapet Radio Metro. De startet også performance byrået OPT sammen med TRY i 2015 og solgte seg ut tidligere i år. Even er utdannet samfunnsgeograf fra universitetet i Oslo og Singapore og har tidligere jobbet for Dagbladet, McCann, Google og Norwegian. Han har også skrevet romanen «Tidens Tegn» som blant annet handler om bruken av falske nyheter til å påvirke politikken.

http://venturefactory.no/

Svein Vathne, The Real FrP

Sjef

Svein Vatne er mannen bak facebooksiden & twitterkontoen Real FrP, som også etterhvert ble bok;
«The Real Frp – en bok for folk flest»

Forlaget skriver:

«The Real FrP skal tas med en like stor klype salt som facebooksidene til en gjennomsnittlig norsk politiker eller twitterkontoen til en langt under gjennomsnittlig amerikansk president. @real_frp ble øyeblikkelig en hit på sosiale medier da kontoen dukket opp i 2013, og satte en ny standard for politisk satire i Norge.I årene som har gått har Svein Vathne kastet et kritisk, men humoristisk blikk på vårt mest outrerte regjeringsparti, og navnet på twitterkontoen har blitt et begrep  brukt til å beskrive den retoriske spagaten som ofte oppstår når et protestparti sitter i regjering. «The Real FrP, en bok for folk flest» kom ut i 2017, og har av en sittende statsråd blitt beskrevet som «den eneste boken jeg leste i 2018″- 2018 var tross alt et år der både Sylvi Listhaug og Per Sandberg også ga ut bøker. Innslaget fra The Real FrP kombinerer humor og alvor med den respekten norsk politisk debatt til enhver tid gjør seg fortjent til.»
https://realfrp.com/

Astrid Valen-Utvik, Valen-Utvik

Rådgiver, eier

Astrid er uten tvil en av landets mest erfarne og etterspurte rådgivere innen sosiale medier. Sammen med sin mann har hun drevet eget selskap siden 2009 – i dag bistår de begge både store og små virksomheter, kjente og mindre kjente merkevarer – med et utall kurs, foredrag, workshop, strategi og kampanjer. Astrid er spesielt opptatt av magien i bedrifters hverdagskommunikasjon. Hun ble i 2017 kåret til årets sosiale medier personlighet under Social Media Days og er en tydelig stemme i fagmiljøet rundt sosiale medier. I tillegg driver hun podcasten Sosialt sett sammen med sin makker Heidi Sperre.

http://valen-utvik.no

Ludvik Høegh-Krohn, OMG

Leder OMG Search Marketing

Ludvik Høegh-Krohn har vært med å starte opp OMG, og er i dag leder for sosiale medier og performance i selskapet. Ludvik har lekt med digital markedsføring siden 2003. Han har en relativt detaljorientert tilnærming til fagfeltet, og koser seg litt ekstra når han kan fordype seg i data og forstå mer av hvordan algoritmene fungerer. Han har etter hvert hjulpet mange av Norges største bedrifter innen det digitale, og holder foredrag om emnet jevnlig.

http://omg.no/

Nathalie Eyde Warembourg, IPSOS

Country Manager

Ipsos er et av verdens største markedsanalyse selskap. Både i Norge og i de andre 87 landene er målet å levere informasjon og analyser som hjelper til å forstå oss mennesker både som forbrukere, borgere, ansatte eller kunder.

Nathalie har jobbet med markedsføring og kommunikasjon hele sin karriere både i Norge og i utlandet. Hun har erfaring både fra annonsør, reklame-, mediebyrå- og nå analysebransjen. Nysgjerrig og sterk engasjert, ble hun tidlig hektet på digital annonsering. Sist ledet hun mediebyrået Maxus fra starten av til vinneren av Årets Byrå 2017 i kategori 7-50 MNOK. Hun er styremedlem i INMA og i dag leder for Ipsos i Norge.

Fra starten av ble Sosiale Medier trackeren et verktøy for å kartlegge nordmenns bruk av sosiale medier – med tiden har det utviklet seg til å inneholde betraktelig flere gode biter om flere digitale plattformer. På Social Media Days tilbyr de en gjennomgang av detaljer bak de kjente kvartalsgrafene av Ipsos’ SoMe tracker og informasjon som ellers ikke har vært publisert.

http://www.ipsos.no

Ida Aalen, Confrere

Produktsjef og medgründer

Ida Aalen er produktsjef og medgründer i startupen Confrere. Hun har sittet klistret til datamaskinen siden hun som ti-åring ble introdusert til Internett av sin far i 1996. Siden den gang har hun rukket å gi ut to bøker om sosiale medier, mottatt prisen Årets Sosiale Medier Personlighet, blitt fast teknologi- og mediespaltist i Dagens Næringsliv, og i en årrekke vært rådgiver og foredragsholder.

https://idaaa.no