Tidligere foredragsholdere

Kjell Brataas, Samferdselsdept., Komm.avd

Seniorrådgiver

Det gleder oss at Kjell Brataas har sagt seg positiv til å stille på Social Media Days dag 2, hvor vi også skal snakke om sosial kommunikasjon når virksomheter er i krise. Kjell Brataas har hatt sentrale roller i myndighetenes håndtering av flere større kriser i Norge. Han er trolig den nordmann som kanskje vet mest om temaet, fra sitt arbeid i forbindelse med Tsunamien i 2005, samt 22.juli i 2011. Kjell Brataas, Anne Heumrønningen fra Apeland og Jo Christian Oterhals fra First House – blir et spennende møte!

Christine Calvert, Westerdals

Tekstdoktor

Christine Calvert har jobbet med skriving og innholdsutvikling i 25 år – både som tekstforfatter i reklamebyrå, global webredaktør i Det Norske Veritas og som «tekstevangelist» i BEKK.

Ludvik Høegh-Krohn, OMG

Leder OMG Search Marketing

Ludvik er en utrolig kunnskapsrik digitalnerd, nå med ansvar for performance-delen i OMG. Med sin bakgrunn som ingeniør fra NTNU og kunnskap om industriell matematikk, stiller han sterkt i debatten om hva som fungerer best innen søk og analyse. I tillegg har han en BI-master i Management. Under Social Media Days allierer han seg med islandsk-norske Kristjan Mar Hauksson – de to vil fortelle oss hva som fortsatt flyr på Facebook – både med og uten sponsing av innholdet.

http://omg.no/

Christian Brosstad, Forbrukerrådet

Kommunikasjonsdirektør

”Christian Brosstad burde vært på TV”. Kommentaren falt da han som foredragsholder på Social Media Days for noen år siden – dundret gjennom taket i evalueringsskjemaet. Da som kommunikasjonsdirektør i SpareBank 1 – nå med samme tittel i Forbrukerrådet. Christian har tidligere vunnet prisen Årets Ildsjel i sosiale medier – nå er han tilbake som tilhenger av film og video som kommunikasjons-bærer. På Social Media Days dag 2, deler han noen av sine tanker om temaet, samtidig som han får prøve seg som ”TV-vert” sammen med to andre video marketing entusiaster.

http://www.forbrukerradet.no/

Madeleine Holbye, TwentyThree

Strategic Growth & Partnerships

Madeleine er det engasjerte og super utadvendte og norske ansiktet i den danske videoplattformen TwentyThree. Hun har jobbet med forretningsutvikling og marketing i startup-miljøet i mange år, og misjonerer nå hardt for video som et helt nødvendig og viktig verktøy i historiefortellingen. Videre har hun arbeidet med brands som Jyske Bank, Spotify og Zendesk, og i senere tid tatt egen medisin for utviklingen av videomarketing-strategien for TwentyThree. Men – først og fremst er hun en videomarketing-entusiast som kommer til Social Media Days for å fortelle oss hvordan virksomheter lykkes med video, og hvor enkelt det egentlig er å komme i gang. For mange snakker om video, men hvordan gjør man det til en like selvsagt ting som tekst og bilde?

https://www.twentythree.net/

Elisabeth Bekken Vikanes, Fanbooster

Ads Specialist

Elisabeth er en engasjert ildsjel som flyr høyt og lavt, ikke minst på fritiden i festival-Norge. Hun har vært frivillig, hatt både leder- og assistentoppgaver på events som Øyafestivalen, Palmesus, Slottsfjellfestivalen, Trollrock, Amandusfestivalen, UKA på Lillehammer – og Kulturnatt samme sted! De siste årene har hun vært entusiastisk Ads Specialist i Fanbooster. Hun stiller på Social Marketing-sesjonen på dag 1 – sammen med flinke folk som Stig Jøssund og Gunnar Stensaker.

http://fanbooster.com/

Anna Heumrønningen, Apeland

Leder for Digitalt i Apeland

Anna har stått på vår ønskeliste lenge – og endelig passet det med en skreddersydd kvalitets-session med to andre skarpskodde ledere innen kommunikasjon, fra hhv Samferdselsdepartementet og fra First House. Gå ikke glipp av Annas tanker om omdømmebygging med sosiale medier som medie-utgangspunkt! Anna er i dag leder for Apelands digitale avdeling, og jobber med løsninger og innhold for digitale plattformer. Hun er utdannet innen informasjonsdesign, kommunikasjon og grafisk design. På Social Media Days både modererer hun dette sporet – og har sin egen presentasjon.

https://www.apeland.no

Janne Log, Evry

Konserndirektør, Kommunikasjon og Brand

Velkommen på scenen til Social Media Days, Janne! Vi er glade for å ha signert deg på listen – ikke minst fordi du representerer toppleder-perspektivet på bruken av sosial teknologi. Du og Evry var en pionér da dere for kort tid siden lanserte Workplace Facebook i en av landets største IT-miljøer. Du er opptatt av at bruken av denne typen verktøy vil skape mer engasjerte medarbeidere, og gi økt konkurransekraft. Men – det er ingen spøk å snu kommunikasjons-strømmen i en virksomhet opp/ned! Hva skjer når dialogen river pyramiden og snur opp/ned på hierarkiene? Hvordan lykkes med denne digitaliseringen internt? Vi gleder oss til case Evry og til dine idéer om dette.

Stig Hammer, Markedspartner

Strategisk Rådgiver, digital markedsføring

Stig er en av landets mest kompetente og erfarne foredragsholdere innen kommunikasjon. Han er opptatt av hvordan digitaliseringen og sosiale medier skaper nye muligheter for virksomheter – og ikke minst – om forbrukeradferd og overtalelsesteori. På Social Media Days tar Stig et ledelsesperspektiv – og forklarer hvorfor tiden har løpt fra kampanjetekning, til fordel for helhetlige, systematiske programmer, med sosiale medier som en del av en større innholdsstrategi.

http://blogg.markedspartner.no/

Jan Grønbech, Google Norge

Country Director

Ingen country manager i Google-systemet har sittet lengre i jobben enn Jan Grønbech. Det er to grunner til dette. For det første, han er et sosialt vesen og en utrolig engasjert leder. For det andre – han har fått drømmejobben. Å være sjef i et så innovativt miljø som Google, må føles som en drøm for Jan. Her får han utløp for sine USA-interesser (utdannet på Ohio State og gift amerikansk), og med sine utfordrende tanker og visjoner om fremtiden, passer han perfekt inn. Jan dyrker megatrendene og har gjort det nærmest til sitt varemerke å holde norsk næringsliv i ørene med sitt ”dere henger etter – kom igjen!” Vi gleder oss til nok et møte med disruptive tanker og idéer.

https://www.google.no/

Gunnar Stensaker, T/A Opt

Gründer/Daglig Leder

For 2-3 år siden fikk Gunnar Stensaker smaken på gründerlivet, med en spennende jobb i Mobotap, San Fransisco. Her jobbet han med selskapets mobile browser, Dolphin. Fra 2014 var Gunnar ansvarlig for søk og analyse i norske Venture Factory, men allerede året etter ble han sjef for T/A Opt., og det fortsatte i høyt tempo også her. Selskapet er etablert av Venture Factory i samarbeid med Try reklamebyrå, og er allerede en gjeng på nærmere 20 ansatte. Gunnar leder et ungt og entusiastisk team, med spisskompetanse innen markedsføring i sosiale medier. Endelig tar han seg tid til å besøke oss på Social Media Days!

Mats Lyngstad, Inzpire.me

Gründer og Daglig Leder

Verken ”Daglig leder” eller CEO egner seg godt til å beskrive alt-mulig-personen Mats Lyngstad. Mats er en av de mest oppdaterte og dyktigste fagpersonene du finner innen sosiale medier markedsføring, med en herlig evne til å dele sine kunnskaper på en forståelig og interessant måte. I dag er Mats 100% engasjert med sin influencer-plattform Inzpire.me, som en av pionerene i et internasjonalt bloggmarked. Mats har vært ansatt i Facebook, markedsansvarlig i Venture Factory – og på Social Media Days vil han grave i problemstillinger knyttet til ”blogg på markedsplanen”. Snakker vi eksperimentering? Et modent medievalg?

https://inzpire.me/

Eirik Norman Hansen og Pepper Robot, Creuna

Din nye kollega (!?) og en Markedsdirektør

Pepper Robot har tatt et stort publikum med storm, rett og slett fordi Pepper endelig representerer en robot som faktisk har svært menneskelige egenskaper. Han kan bli lettere oppgitt, i godt humør – og – sjarmerende Pepper vet ofte hvor skapet skal stå. Takket være entusiastiske Eirik Norman Hansen og hans kolleger i Creuna, har noen få nordmenn fått gleden av å hilse på Pepper allerede. Eirik og Pepper inviterer oss på en liten teknologisk reise: Den spesielle duoen forteller oss hvilke teknologier som er viktige for deg akkurat nå – og hva vi har i vente.

https://www.ald.softbankrobotics.com/en/cool-robots/pepper

Jaap Linssen, Orange Trail Amsterdam

Gründer, Social Networking Consultant

Jaap var med på etableringen av det lille selskapet Orange Trail, som lever av å hjelpe virksomheter å bli bedre gjennom bruk av ny teknologi og nye metoder innen samarbeid. På kort tid har Jaap og hans team fått store virksomheter som IKEA, Heineken, KLM, Booking.com, Philips, etc – på kundelisten. Alle er med på den digitale revolusjonen, men trenger vi den sosiale og brukervennlige logikken – ikke minst Workplace Facebook – for å sikre at virksomheten faktisk klarer overgangen? Hvordan kan sosial teknologi gjøre virksomheter suksessrike?

http://www.orangetrail.com/

Geir Ove Pedersen, Geeohsnap

Snapchat strategist, content creator and influencer

Geir Ove Pedersen oppdaget Snapchat nærmest ved en tilfeldighet. I dag, ca to år senere, har han over 1 million views på sine Snapchat stories – på én dag! Under navnet Geeohsnap har Kristiansanderen skapt seg en imponerende og lynrask karriere på Snap. Han er blitt Europas største Snapchatter og jobber nå fulltid fra Norge som influencer i samarbeid med store, internasjonale brands. Han inviteres jevnlig til radiostasjoner, TV, musikkfestivaler og til ulike events for å Snappe – og fortelle om sitt arbeid. Som Content Creator er Geir Ove lidenskapelig opptatt av å fortelle gode historier på helt nye måter, og endelig kommer han til Social Media Days for å dele sine erfaringer med oss. Han snakker om innhold som smitter!

http://www.geeohsnap.com/

Ingvild Moen og Olav Mellingsæter, Resonate

Sosiale medier rådgivere, kommunikasjon og teknologi

Olav Mellingsæter er en svært rutinert rådgiver og produsent innen digital markedsføring. Ingvild er som du sikkert vet, en av de mest suksessrike og viktigste stemmene vi har i Norge innen sosial kommunikasjon. Men – ikke alle vet at både Olav og Ingvild i tillegg til å gi kommunikasjonsfaglige råd, også er sterkt engasjert i ”Teknologien som forandrer alt, nok en gang (#FML).” Vi står foran et nytt, stort teknologiskifte, som vil snu opp ned på kommunikasjonshverdagen igjen. Verden trenger nye helter til å lose bedrifter og organisasjoner gjennom skiftet, og du kan være den helten, sier Ingvild og Olav. Gled deg til å høre mer om hva teknologi betyr for kommunikasjonsfaget i fremtiden!

Ghopi Prabaharan, Prabamedia

Sosiale medier entusiast, TV-vert, skuespiller

Da Ghopi kom til Norge var han ett år gammel og del av en fattig innvandrerfamilie fra Sri Lanka. Han fikk raskt kjenne på hvor vanskelig det er å lykkes i en fremmed kultur, men etter oppveksten på Fosnavåg i Sunnmøre og i Porsgrunn – lyktes han etter hvert som skuespiller. Ghopi er svært aktiv på sosiale plattformer, ikke minst Snapchat – og deler i dag sine erfaringer med norsk nærings- og organisasjonsliv. Hans budskap er at sosiale medier gir både virksomheter og enkeltmennesker helt nye muligheter til å lykkes. God historiefortelling går aldri av mote, men hvordan når du for eksempel frem til nordmenn med en annen bakgrunn enn din egen?

http://www.ghopi.no/

Ida Aalen,

Kommunikasjonssjef og rådgiver

Det er alt for lenge siden Ida Aalen delte sine tanker og synspunkter med Social Media Days-publikummet – rent bortsett fra at Ida vant prisen Årets Sosiale Medier Personlighet i februar 2016! Ida er rett og slett en av de beste og mest kunnskapsrike profilene innen sosiale medier i Norge. Hun er ofte kritisk og ingen typisk SoMe-evangelist, men er kjent for å heve nivået på debatten, fortelle oss hvordan sosiale medier påvirker oss og hvordan vi selv kan påvirke. I 2015 utga hun boka «Sosiale medier» på Fagbokforlaget, som fikk strålende anmeldelser. Klikk på lenken under for å bestille den!

https://bok.idaaa.no/

Yusuf Omar, CNN

Mobile Editor, Mojo journalist

Yusuf Omar er et fyrverkeri av en MoJo-journalist, som vi er overlykkelige over å ha fått til Social Media Days! Han er født i England, oppvokst i Australia, har studert i USA og bor nå i India. Ingen har fått større oppmerksomhet innen mobil journalistikk og innholdsproduksjon, enn nettopp Yusuf. Han leder verdens største newsroom innen mobil journalistikk. For sin Snapchat-serie om seksuell mishandling av unge piker, vant han nylig Ghosties Snapchat Awards, ”Using Social media For Social Good”. Han har også vunnet en rekke andre priser for sitt engasjement. Sammen med sin partner, Sumaiya Omar, kommer han med et spennende foredrag – og vi håper og tror at deltakerne vil få stor glede av hans idéer på ulike måter under SMD2017.

http://www.yusufomar.com/

Christian Kamhaug, Lindorff Group

Kommunikasjonssjef (og Social Media Jedi Master)

Christian Kamhaug er flynerd og social media geek! I år er han moderator under Strategi&Ledelses-sporet under årets Social Media Days – hvor vi snakker om digital adferd og forretningsmuligheter – og om sosiale platformer som Workplace Facebook – internt. Christian har lenge vært en populær stemme i PR-miljøene, og kombinerer sin fagkunnskap med interesse for en velkledd livsstil. Sjekk lenken til bloggen Enkeltspent under her – er du mann, er det litt av hvert å lære! Christian vant utmerkelsen Årets Sosiale Medier Rådgiver på Social Media Days 2016.

https://enkeltspent.no/